Eihei Dógen

Mistr Dógen se narodil v roce 1200 v Udži poblíž Kjóta, tehdejšího hlavního města Japonska. Jeho otcem byl Naidaidžin, jeden z hlavních ministrů japonského císaře, matka byla dcerou důležité osobnosti císařského dvora. Otce ztratil, když mu byly tři roky, matku v osmi letech.V útlém věku poznal svět smutku a pomíjivosti. Ve třinácti letech odešel na horu Hiei, tehdejší centrum buddhistické školy Tendai. Praktikoval ve dne i v noci, ale nedokázal rozptýlit své pochybnosti. Proto odjel na doporučení Mistra Eisaie v roce 1223 do Číny. Zde navštívil četné mistry, až se nakonec setkal s Mistrem Njodžóem, opatem Keitoku-dži na hoře Tendó v provincii Ming-šu. Praxe zazen, totožná se zazenem Bódhidharmy byla v chrámu silná a autentická. Dógen tam zůstal sedm let a pak se vrátil do Japonska. Ve třiceti čtyřech letech napsal Bendowa, Knihu velké moudrosti, v r.1233 Gendžó-kóan a Eihei Kóroku. V roce 1230 se Dógen usadil v chrámu Kennin-dži, a v roce 1235 otevřel své dódžó v Kóšó-dži ve městě Udži. Později se usídlil v Eihei-dži, kde se stal představeným zenového chrámu školy Sótó.

Jeho učení se brzy proslavilo po celém Japonsku. Edžó, o 40 let starší než Dógen, se stává jeho tajemníkem. Cele se oddal svému mistru a praxi zazenu. Vstával dříve než Dógen, lehal si vedle něj, byl jeho stínem. Doprovázel jej po celém Japonsku, a po Dógenově smrti se stal jeho nástupcem.

Dógen, jehož učení a duch byly univerzální, měl obrovský vliv na všechny směry buddhismu v Japonsku. Znalci bojového umění jej žádali o radu a často pod jeho vedením praktikovali. Učil je: „Usedněte do zazenu a realizujte svou původní tvář”. Pak dodával: „Poznat cestu dokonalého osvícení znamená zkoumat sebe sama, vidět sebe sama stejně jako všechno ostatní. Realizovat to vše znamená opustit tělo i mysl, své i cizí”. Hluboké Dógenovo učení vychovalo početné mnichy. Později napsal Dógen tři slavné věty, v nichž osvětluje mistrům bojových umění a všem mnichům rozdíl mezi opravdovou praxí a iluzorním hledáním. „Sama praxe je dokonalé osvícení, které je bez konce, a praxe je bez počátku. Satori není na konci, ale praxe a satori tvoří jednotu. Opravdová cesta je bez cíle a zisku, proto není co hledat a není čeho se zbavit. Opravdová cesta je cesta bez strachu”. Mistr Dógen je zakladatelem zenové školy Sótó a autorem jejích hlavních textů. Mezi jeho díla patří: „Šóbógenzó” (Nazření pokladnice pravého zákona), „Šóbógenzó zuimonki” (Sbírka výroků), „Fukan zazengi” (Obecný výklad praxe zazenu)., „Šindžingakudó„ (Studium těla a ducha)S pomocíi Edžóa napsal „Tenzo kjokun„ (Pravidla pro klášterního kuchaře), sepsal také „Džu undo šiki” (Pravidla dódžó).

Mistr Dógen patří mezi nejvýznamnější představitele buddhistického myšlení a je často označován za vůdčího klasického filozofa v Japonsku. Jeho díla jsou známá na celém světě a jsou studována nejen buddhisty, ale i modernímii západními filozofy.



Nahoru | © Zen mistra Sandó Kaisena, Sótó zen ČR